L'Ajuntament de Calvià, en col·laboració amb Filmin, inaugura el cicle de cinema Calvià PhotoFilm, emmarcat en el PHOF Mallorca PhotoFest.
  • Comissariat per Sofía Moisés Pizà, el programa s'obre amb una sessió de projecció dedicada al cinema de Man Ray i una taula rodona amb Jaume Ripoll, María Sebastián, Edu Biurrun i Núria Abad
  • El nou cicle apropa cinema, fotografia i pensament crític en una proposta que reuneix projeccions cinematogràfiques, col·loquis i professionals del sector al llarg del mes de maig

El Teatre Sa Societat, a Calvià Vila, acull des del 6 de maig el Calvià PhotoFilm, un nou cicle que proposa una reflexió sobre la fotografia a través del cinema. Sota el títol “La imatge insubmisa: de la materialitat a la política”, el programa ha estat comissariat per Sofía Moisés Pizà i combina projeccions cinematogràfiques amb xerrades a càrrec de destacats professionals del sector. Calvià PhotoFilm se celebrarà en el marc del PHOF Mallorca PhotoFest i rep la col·laboració de Filmin.

Amb el suport de l’Ajuntament de Calvià, la iniciativa s'emmarca en la programació de “Calvià, Any de Cinema”, que vol situar el sector audiovisual com un dels eixos de diversificació econòmica, cultural i turística del municipi a través de la col·laboració amb esdeveniments programats el 2026 relacionats amb el cinema.

Calvià PhotoFilm: La fotografia com a forma de mirar i d'estar en el món

El nou cicle proposa una reflexió sobre la relació entre fotografia i cinema sota la premisa de «La imatge insubmisa: de la materialitat a la política», recorrent des de les avantguardes fins a pràctiques profundament lligades a la memòria, la denúncia social i la construcció de noves mirades.

El programa del Calvià PhotoFilm s'obrirà amb Man Ray, figura clau del dadaisme i el surrealisme, l'obra del qual entén el cinema com una extensió material de la fotografia.

Una cita ineludible: 6 de maig presentació i inici del cicle

La inauguració del cicle tindrà lloc al Teatre Sa Societat el 6 de maig a les 18.00 hores amb la projecció de Man Ray, el retorn a la raó (2023), que inclou quatre clàssics de culte del cinema mut de l'artista realitzats als anys 20 i restaurats per primera vegada en 4K, i una taula rodona amb perfils destacats del sector audiovisual i cultural.

Man Ray, el retorn a la raó (2023)

Direcció: Man Ray

Música: Sqürl

País: França, Estats Units

Producció: Womanray, Cinenovo

Durada: 70 minuts

Sinopsi:

Aquesta antologia restaurada en 4K celebra el centenari de l'obra cinematogràfica de Man Ray, figura clau del surrealisme i el dadaisme. El programa reuneix les seves pel·lícules experimentals més destacades, acompanyades per una nova banda sonora original de Sqürl, el grup liderat per Jim Jarmusch.

Títols que componen el programa:

Le Retour à la raison (1923): Primera incursió cinematogràfica de Man Ray: una peça dadaista radical, construïda amb formes abstractes, jocs de llums i ombres i experimentació directa sobre la pel·lícula.

Emak Bakia (1926): Obra pionera que explora la filmació sense càmera i els processos fotogràfics alternatius, incorporant objectes quotidians com agulles o grans de sal sobre el cel·luloide.

L’Étoile de mer (1928): La seva pel·lícula més coneguda, ens trasllada a una atmosfera onírica reforçada per l'ús de filtres i distorsions visuals.

Les Mystères du château de Dé (1929): Encàrrec del vescomte Charles de Noailles per filmar la seva vila a Hyères, resolt per Man Ray amb total llibertat creativa en una obra situada entre l'arquitectura, el joc i l'abstracció.

Taula rodona amb la participació de:

  • Jaume Ripoll: Cofundador i director editorial de Filmin i director de l’Atlàntida Mallorca Film Fest. Llicenciat per l’ESCAC, ha rebut el Premi Enderrock, dos Premis Projecta d'Honor i l'Astarté d'Honor; ha estat jurat en festivals com Berlín, Cannes o Venècia i és autor del llibre de memòries “Videoclub” (Penguin Random House, 2023).

  • Maria Sebastián: Doctora en Història de l’Art per la UIB i arquitecta per la UPC, especialitzada en turisme, arquitectura i fotografia a Balears. Professora i investigadora a la UIB, centrada en arquitectura contemporània i turistificació, amb participació en projectes nacionals i internacionals. Ha rebut reconeixements com el Premi Ciutat de Palma (2016) i la Wiley Research Fellowship (2022) i és codirectora de la revista Mayurqa.

  • Edu Biurrun: Director de fotografia format a EFTI (Madrid), que va iniciar la seva carrera a la televisió com a tècnic de càmera en sèries populars. Des dels anys 2000 treballa com a director de fotografia en ficció i documental, amb projectes per a IB3 —com “Llàgrima de sang”, “Mossèn Capellà” o “L’anell”—, cinema independent i produccions recents com la sèrie “La Moderna”.

  • Núria Abad: Després d'una llarga trajectòria al món de la premsa, va iniciar el 2007 la seva carrera com a productora, directora i guionista de documentals i programes de televisió. Cofundadora de la productora i agència de comunicació MOM Works, entre els seus treballs més destacats es troben els llargmetratges documentals “Dorothea” i el “Myotragus”, “Maria i la pel·lícula oblidada”, “Memòries de Puerto Rico” o “Torrelló davant la càmera”, entre d'altres. També ha impulsat sèries documentals per a IB3 com “Munar” i “El Rei”.

Un mes de cinema i fotografia

Al llarg de les següents sessions s'aprofundirà en el diàleg entre cinema i imatge. El cicle avançarà cap a altres usos contemporanis de la imatge com a arxiu, testimoni i eina crítica amb sessions dedicades a Libuše Jarcovjáková, Tish Murtha i Martin Parr.

Dissabte 16 de maig (18:00 h): Projecció de “I'm not everything I want to be” (2024), de Klára Tasovská. El filme reconstrueix la trajectòria vital i artística de la fotògrafa Libuše Jarcovjáková a través del seu extens arxiu fotogràfic. Amb presentació de Victoria Morell, periodista especialitzada en documental, coneguda pel seu fort compromís social i feminista, i els seus treballs centrats en temes relacionats amb la memòria, el cos i la identitat.

Dissabte 23 de maig (18:00 h): Es projectarà “Tish” (2023) de Paul Sng, un retrat íntim de la fotògrafa britànica Tish Murtha, que va documentar les comunitats obreres del nord d'Anglaterra durant l'era de Margaret Thatcher. La fotògraf i directora creativa Claire O’Keefe serà l'encarregada de presentar la sessió.

Divendres 29 de maig (18:00 h): La clausura arribarà amb “Jo soc Martin Parr” (2024), de Lee Shulman. Es tracta d'un retrat proper i irònic d'un dels fotògrafs més influents de les darreres dècades: Martin Parr. Presentarà aquest últim títol Margarito dela Guetto, qui desenvolupa una pràctica centrada en la fotografia instantània, utilitzant la polaroid com a posicionament crític davant l'estandardització de la imatge.

PHOF Mallorca PhotoFest

Del 25 d'abril al 30 d'agost de 2026, Mallorca acull la primera edició del PHOF – Mallorca PhotoFest, el nou festival internacional, de caràcter biennal, dedicat a la fotografia i a la imatge contemporània, organitzat per Art Palma Contemporani.

El Mallorca PhotoFest presenta un ampli i articulat programa que reuneix un conjunt significatiu d'exposicions, activitats professionals i propostes públiques que es despleguen en galeries, institucions culturals, museus i espais independents, consolidant una xarxa que connecta tant Palma com diferents municipis de Mallorca durant els mesos d'abril a agost de 2026.

El nucli del festival el conforma un extens programa expositiu que abasta més d'una trentena de projectes, distribuïts en espais institucionals, públics i privats, centres culturals i galeries d'art contemporani.

El programa s'expandeix territorialment amb la participació de diversos ajuntaments de la Part Forana, com Alaró, Campos, Calvià, Felanitx, Inca, Manacor, Marratxí o Santanyí, que acullen exposicions i activitats com el cicle Calvià PhotoFilm. Aquesta capil·laritat reforça el caràcter descentralitzat del festival i la seva voluntat d'implicar tot el territori insular.

Calvià al dia